Søvn

Ferie i GretesUnivers – dag 11 – Skab nye søvnvaner i ferien

Vi har halvdelen af ølruten på Fyn tilgode

Som så meget andet her i livet, kan der ske noget, der gør, at planer ændres. Det gjorde der også i vores ferie. Efter Bogense og Rosenfestivalen afbrød vi ølruten og tilbragte resten af ferien i Kolding. Det er godt at have noget tilgode. Og måske er vi heldige næste gang, at alle bryggerier er genåbnet efter Corona pandemien.

Husk altid at drikke vand

Igennem hele min ferie har jeg sørget for at drikke rigeligt med vand. Jeg har anskaffet mig en flaske, der kan indeholde 1/2 liter. Den tømmer jeg mindst 3 gange hver dag. Uden undtagelse. Flasken er med mig overalt. Jeg drikker små slurke af den dagen igennem. Mest i starten af dagen. Når jeg undgår at drikke for meget i den sidste del af dagen, undgår jeg også at skulle op om natten. Derved får jeg en dybere og uafbrudt søvn. Det er meget sundere for kroppen.

SøvnApropos søvn

Brug ferien til at skabe gode søvnvaner.

Mangel på søvn kan forhindre dit vægttab. Når kroppen mangler energi (manglende søvn), sender hjernen signaler med krav om energi på en anden måde. Her er sukker den hurtigste kilde til at få tilført energi til kroppen. Derfor signaleres der efter slik og kager.

En af de vaner jeg har ændret, er mit indtag af kaffe. Koffein er længe om at komme ud af kroppen. Undgå koffeinholdige drikke som kaffe, te, cola og energidrikke efter klokken 17. Så er der 6 timer til sengetid, hvis den er kl. 23.

Selvom det er ferie, så går jeg i seng på samme tid hver aften og står op på samme tid hver morgen. Vores krop har det bedst med regelmæssighed, når det gælder dens indre ur.

Hvis du tit ændrer din sengetid og stå-op-tid, skaber du en slags mini-jetlag, der bringer kroppen ud af synkronitet.

Går du f.eks. i seng kl. 22 den ene dag og først kl. 01 den næste dag, bliver kroppen forvirret. Det betyder, at du får sværere ved at komme ned i den dybe søvn, hvor du lader batterierne op.

Så start med at etablere regelmæssige søvnvaner i ferien og fortsæt, når du genoptager din hverdag.

 

Tilgængelighed

Ølruten

Ligesom hvis du har været over grænsen og købt “alt for meget slik med hjem”, er det nødvendigt at sikre, at tilgængeligheden ikke er umiddelbar. D.v.s. gem slikket lidt væk, så det ikke lige står og frister. Det samme gjorde vi, da vi kom hjem med 94 øl af forskellig slags. Det er en del! Og det er fristende at tage en enkelt lidt oftere end vi plejer, fordi de er der. Derfor har vi  sat dem i et mørkt rum i huset, hvor der ikke er specielt koldt. Det betyder, at vi lige skal beslutte os for at drikke en eller to af disse herlige minder fra vores ferie, sætte dem på køl og vente til de er kølet ned. Det er et godt trick til at sikre, at du virkelig tager en beslutning om at nyde. Uanset om det er slik eller øl.

Tak fordi du fulgte med. Jeg håber det har inspireret dig til at holde en sundere ferie næste gang du skal afsted. En sundere og mere fornuftig ferie er ikke nødvendigvis kedelig. Underholdningen skaber vi selv. Og det behøver ikke indebære store mængder alkohol, slik, kage, is og  mad.

 

Fik du ikke lige læst min feriedagbog fra dag 1 om pakkeliste og andre lister, så klik her på linjen.

Fik du ikke lige læst min feriedagbog fra dag 2 om ferietraditioner, så klik her på linjen 

Fik du ikke lige læst min feriedagbog fra dag 3 & 4 med tip til at holde øje med vægten, første bryggeribesøg og årets isvaffel, så klik her på linjen

Fik du ikke lige læst min feriedagbog fra dag 5 om Skinny Bitch og alkoholfri øl, så klik her på linjen